بگردید تا قسمت متصل شده را بیابید

به همین دلیل سیم پیچی موتورهای تک فاز به صورت متحدالمرکز انجام می شود، سیم پیچی استارت بر روی سیم های اصلی در داخل شیارها قرار میگیرد تا در صورت آسیب دیدن سیم پیچ، بتوان سیم پیچ استارت را تعویض کرد. متقاضیانی که تا کنون مشترک هیچ یک از اپراتورها نبودهاند یعنی سیمکارتی به نامشان نبوده است، میتوانند از طریق مراجعه به فروشگاهها و نمایندگیهای همراه اول با ارائه کارت ملی سیمکارت خود را پکیج آموزشی سیم پیچی دریافت نمایند. شارژ هدیه شامل مکالمات داخل شبکه (همراه اول و تلفن ثابت)، پیامک و دیتا با تعرفه آزاد میشود، در نتیجه امکان خرید بسته با استفاده از شارژ هدیه وجود نخواهد داشت. از مبلغ شارژ پین و شارژ هدیه میتوان بصورت درونشبکهای و برونشبکهای بهره برد و اینترنت آن نیز طبق تعرفه جاری محاسبه میشود. آموزش سیم پیچی موتورهای تک فاز و سه فاز از جمله مباحث بسیار شیرین و جذاب در رشته مهندسی برق و حوزه ی ماشین های الکتریکی می باشد که نیاز به قدرت تجسم فضایی، ظرافت و دقت فراوانی دارد ،شاید این مباحث درابتدا کمی دشوار و پیچیده به نظر آید اما در نهایت پس از یادگیری و کسب تجربه های بیشتر، جذابیت این مقوله به وضوح نمایان می گردد،ضمنا توصیه میکنیم پس از فراگیری و مطالعه مطالب مربوط به بخش تئوری آموزش سیم پیچی موتورهای تک فاز و سه فاز، به منظور تثبیت آموخته های خود حتما دوره های عملی را نیز بگذرانید.

لذا از این رو مجتمع آموزشی فنی سازان با استفاده از تجهیزات به روز و اساتید مجرب زمینه را فراهم ساخته تا کارآموزان با گذراندن دوره سیم پیچی از لحاظ تئوری و عملی در بازار کارآمد باشند. F فركانس شبكه و مقدار ثابت می باشد در فرمول شماره 2 و و اگر محاسبه كنیم از قطر تئوری تعداد كل دور بدست می آید. در محاسبه تعداد دور سیم پیچ استارت ولتاژ را تقریبا 20% کمتر از ولتاژ سیم اصلی در نظر میگیرند. چون سیم پیچ استارت، در سیم پیچی موتورهای تک فاز، نقش راه اندازی موتور را ایفا می کند، زمان اتصال آن به شبکه برق، بسیار کوتاه است. به همین منظور دو سوم شیارهای استاتور را به سیم پیچ اصلی و یک سوم باقی را به سیم پیچ استارت اختصاص می دهند، تا در زمان کار از قسمت اعظم هسته در تولید توان بهره برداری شود. کوتاه بودن زمان اتصال سیم پیچی استارت به منبع تغذیه باعث میشود که بیشتر شیارهای استاتور به سیم پیچ اصلی اختصاص داده شوند.

سیم پیچ ها سیم­های طویل مسی هستند که معمولا به دور استاتور پیچیده می­شوند و میدان مغناطیسی مورد نیاز چرخش روتور را تامین می­کنند. تعداد شیارهایی از سطح استاتور که توسط یک قطب پوشانده میشود را گام قطبی می نامند و برای آموزش سیم پیچی موتورهای سه فاز و تک فاز از رابطه زير قابل محاسبه است. اما چنانچه مشخص نباشد میتوان از روی سرعت روتور که بر روی پلاک حك شده است تعداد قطب ها را تعيين كرد. همواره از روی مقدار سرعت روتور كه کمتر از سرعت سنکرون است تعداد قطب لازم برای آموزش سیم پیچی موتورهای تک فاز و سه فاز قابل حصول است. در صورتی که این امر معین نشده باشد، با استفاده از سرعت روتور حک شده بر روی پلاک، میتوان تعداد قطبها را مشخص نمود. تعداد شیارهای خالی بین هر گروه كلاف را می توان بصورت زی حساب نمود. از آ«جایی که بازوهای هر گروه كلاف باید دو قطب بسازند و تعداد گروه كلافهای اصلی نیز برابر با تعداد قطبها باشد؛ لذا باید در نصف شیارهای زیر هر قطب مربوط به سیم پیچ اصلی یك طرف گروه كلاف و در نیم باقیمانده دیگر گروه كلاف بعدی قرار بگیرد.

برای ترسیم بقیه دیاگرام نیز باید گروه كلافها را به طریقی در 12 شیار باقی مانده قرار دهیم كه گام آن مشابه گام كلافهای قبلی بوده و كوتاهترین مسیر نیز طی شود. دقت داشته باشید که موتورهای سه فاز در قالب یکی از دو نوع گام کامل و یا گام کسری سیم پیچی میشوند که در اینجا به تفکیک هر یک را مورد بررسی قرار میدهیم. بهتر است در آغاز به منظور بررسی سیم پیچی موتورهای تک فاز و سه فاز، تعاريف و محاسبات اوليه را به اختصار بیان کنیم. با آموزش سیم پیچی به طور کامل با نحوه سیم پیچی موتور تک فاز و سه فاز، محاسبات سیم پیچی موتور، انواع سیم پیچ ها، پلاک خوانی موتور، عایق بندی، سیم پیچی موتور کسری، موتور گام کامل و غیره به صورت کاملا عملی آشنا شده و می توانید انواع سیم پیچ ها را باز پیچی کنید. از سوی دیگر هر چقدر که مقاومت اهمی سیم پیچ راه انداز در سیم پیچی موتورهای تک فاز خازن دار زیاد باشد، گشتاور راه اندازی نیز بیشتر خواهد بود. در این سیم بندی تعداد شیارهای موجود بین رفت و برگشت هر کلاف y شیار خواهد بود. بدین ترتیب با مشخص بودن تعداد شیارها و تعداد قطبها، می توان مقدار q را بدست آورد.

ایندکسر