وظایف روغن موتور به طور کلی:

وظایف روغن موتور به طور کلی:

کاهش اصطکاک قطعات متحرک موتور

کاهش سایش قطعات موتور

خنک نمودن قطعات داخلی موتور

تمیز نگهداشتن قطعات داخل موتور از دوده و ترکیبات حاصل از تجزیه روغن خودرو و رسوبات بین قطعات

آب بندی کامل بین سیلندر و پیستون

محافظت قطعات موتور در مقابل خوردگی

کارکرد بهینه قطعات متحرک موتور در دماهای مختلف

پایه گرانروی روغن:

ویسکوزیته یا گرانروی ، مقاومت سیال در مقابل جاری شدن است . از لحاظ گرانروی، روغن به دو بخش تقسیم می شود:

الف : روغن های تک درجه ای Mono Grade

ب : روغن های چند درجه ای یا چهار فصل Multi Grade

امروزه استفاده از روغن های تک درجه ای مانند ۳۰ یا ۴۰ ، در موتورها توصیه نمی شود و روغن های چند درجه ای (‌چهار فصل ) ،‌کاربرد بیشتری دارند . این روغن ها مطابق طبقه بندی SAE ( انجمن مهندسی خودرو ) ، به صورت زیر تعریف می شوند :

۲۰ W 50, 10 W 40 . عدد قبل از W نشان دهنده گرانروی روغن موتور در دمای پایین بوده و هرچه این عدد کمتر باشد ، قابلیت استفاده در دمای پایین تر را دارا است. عدد بعد از W ، نشان دهنده گرانروی در دمای بالا بوده و هرچه این عدد بزرگتر باشد، روغن در دمای بالاتر چسبنده تر و سفت تر خواهد بود .مهمترین و با اهمیت ترین خاصیت روغن ، حضور آن از لحظه استارت تا خاموش شدن موتور به صورت بی وقفه است . به نحوی که با تمامی قطعات متحرک و ثابت در تماس باشد. لذا ویسکوزیته روغن بایستی به گونه ای انتخاب شود که بهترین حالت روانکاری را در کمترین زمان ، محقق سازد . ضمن اینکه خودرو در حالت سرد به راحتی استارت خورده و بدین ترتیب عمر باتری و استارت طولانی تر شود .

حتما بخوانید:
6 برنامه حریم خصوصی برای iOS و Android که اکنون باید بارگیری کنید

مشخصات روغن :

انستیتو نفتی آمریکا API برای طبقه بندی روغن ها بر حسب کیفیت و فناوری ساخت آنها کد بندی خاصی ابداع نموده است . حرف اول ، معرف نوع موتور محل مصرف( حرف C برای خودروهای دیزلی و حرف S برای برای خودروهای بنزینی )‌و حرف دوم،نشان دهنده سطح کیفیت روغن خواهد بود . به این مفهوم که حرف A پایین ترین سطح کارایی را نشان می دهد و با بالا رفتن حروف سطح کارایی نیز افزایش خواهد یافت .مانند SG , SJ , SL , SM ,… سطوح کارایی بالاتر ، نشان از میزان افزودنی های بیشتر در روغن بوده و در تست آزمایشگاهی و عملکردی ، شرایط حادتری را تحمل می کنند .

افزودنی های مختلف، مقاومت روغن را برای شرایط سخت حرارت و فشار زیاد موتور بهینه می کنند .روغن های توصیه شده توسط شرکت های سازنده خودرو دارای خواص لازم بوده و نبایستی افزودنی های متفرقه موجود در بازار را به آن اضافه نمود . زیرا موجب اختلال در عملکرد و خواصی که از ابتدا در روغن وجود دارد می شوند .

 

نکات مهم :

سیاه نشدن روغن در حین کارکرد ، نشانه مرغوبیت آن نیست بلکه به این معناست که روغن قابلیت جذب ذرات اسیدی و ناخالصی را نداشته است.از ترکیب چند روغن با یکدیگر و مصرف همزمان آنها در موتور خودداری نمایید .

کارشناسان و مشاوران ما در تاپیک کالا آماده خدمات حضوری و آنلاین به شما مشتریان عزیز می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

hacklink al hd film izle php shell indir siber güvenlik türkçe anime izle Fethiye Escort android rat duşakabin fiyatları fud crypter hack forum bayan escort - vip elit escort lyft accident lawyer html nullednulled themesViagrasu tesisatçısıGeri Getirme Büyüsü