وظایف روغن موتور به طور کلی:

وظایف روغن موتور به طور کلی:

کاهش اصطکاک قطعات متحرک موتور

کاهش سایش قطعات موتور

خنک نمودن قطعات داخلی موتور

تمیز نگهداشتن قطعات داخل موتور از دوده و ترکیبات حاصل از تجزیه روغن خودرو و رسوبات بین قطعات

آب بندی کامل بین سیلندر و پیستون

محافظت قطعات موتور در مقابل خوردگی

کارکرد بهینه قطعات متحرک موتور در دماهای مختلف

پایه گرانروی روغن:

ویسکوزیته یا گرانروی ، مقاومت سیال در مقابل جاری شدن است . از لحاظ گرانروی، روغن به دو بخش تقسیم می شود:

الف : روغن های تک درجه ای Mono Grade

ب : روغن های چند درجه ای یا چهار فصل Multi Grade

امروزه استفاده از روغن های تک درجه ای مانند ۳۰ یا ۴۰ ، در موتورها توصیه نمی شود و روغن های چند درجه ای (‌چهار فصل ) ،‌کاربرد بیشتری دارند . این روغن ها مطابق طبقه بندی SAE ( انجمن مهندسی خودرو ) ، به صورت زیر تعریف می شوند :

۲۰ W 50, 10 W 40 . عدد قبل از W نشان دهنده گرانروی روغن موتور در دمای پایین بوده و هرچه این عدد کمتر باشد ، قابلیت استفاده در دمای پایین تر را دارا است. عدد بعد از W ، نشان دهنده گرانروی در دمای بالا بوده و هرچه این عدد بزرگتر باشد، روغن در دمای بالاتر چسبنده تر و سفت تر خواهد بود .مهمترین و با اهمیت ترین خاصیت روغن ، حضور آن از لحظه استارت تا خاموش شدن موتور به صورت بی وقفه است . به نحوی که با تمامی قطعات متحرک و ثابت در تماس باشد. لذا ویسکوزیته روغن بایستی به گونه ای انتخاب شود که بهترین حالت روانکاری را در کمترین زمان ، محقق سازد . ضمن اینکه خودرو در حالت سرد به راحتی استارت خورده و بدین ترتیب عمر باتری و استارت طولانی تر شود .

مشخصات روغن :

انستیتو نفتی آمریکا API برای طبقه بندی روغن ها بر حسب کیفیت و فناوری ساخت آنها کد بندی خاصی ابداع نموده است . حرف اول ، معرف نوع موتور محل مصرف( حرف C برای خودروهای دیزلی و حرف S برای برای خودروهای بنزینی )‌و حرف دوم،نشان دهنده سطح کیفیت روغن خواهد بود . به این مفهوم که حرف A پایین ترین سطح کارایی را نشان می دهد و با بالا رفتن حروف سطح کارایی نیز افزایش خواهد یافت .مانند SG , SJ , SL , SM ,… سطوح کارایی بالاتر ، نشان از میزان افزودنی های بیشتر در روغن بوده و در تست آزمایشگاهی و عملکردی ، شرایط حادتری را تحمل می کنند .

افزودنی های مختلف، مقاومت روغن را برای شرایط سخت حرارت و فشار زیاد موتور بهینه می کنند .روغن های توصیه شده توسط شرکت های سازنده خودرو دارای خواص لازم بوده و نبایستی افزودنی های متفرقه موجود در بازار را به آن اضافه نمود . زیرا موجب اختلال در عملکرد و خواصی که از ابتدا در روغن وجود دارد می شوند .

 

نکات مهم :

سیاه نشدن روغن در حین کارکرد ، نشانه مرغوبیت آن نیست بلکه به این معناست که روغن قابلیت جذب ذرات اسیدی و ناخالصی را نداشته است.از ترکیب چند روغن با یکدیگر و مصرف همزمان آنها در موتور خودداری نمایید .

کارشناسان و مشاوران ما در تاپیک کالا آماده خدمات حضوری و آنلاین به شما مشتریان عزیز می باشند.

ایندکسر