«پله آخر» فیلمی برای علاقه مندان به سینمای پست مدرن است


فیلم «پله آخر» به نویسندگی و کارگردانی علی مصفا دومین فیلم او بود. این فیلم با سرمایه شخصی او ساخته شده و یکی از فیلم های مستقل سینمای ایران محسوب می شود. از جمله بازیگران این فیلم می توان به لیلا خاتمی، مصاف و علیرضا آقاهانی اشاره کرد.

«پله آخر» نامزد دریافت دو جایزه از سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجرا شد و برنده بهترین فیلمنامه اقتباسی شد. داستان فیلم درباره لیلا (لیلا خاتمی) ستاره سینما است که به تازگی همسرش را از دست داده و ناگهان سر صحنه و جلوی دوربین از خنده بازمانده است. هیچ کس نمی تواند دلیل خنده او را حدس بزند.

جمعه / حرکت رو به جلو و با خود ارزیابی فیلمنامه

کوروش حسینی منتقد سینما در برنامه «بوتیقا» رادیو فرهنگ درباره تحلیل فیلمنامه «گام نهایی» گفت: این فیلمنامه شاید برای علاقه مندان به سینمای پست مدرن مفید باشد. در این فیلم با سینمای پست مدرن طرف هستیم که خیلی خوب کار شده است. این نویسنده موفق به فیلمبرداری یک فیلم مستقل ایرانی با فیلمبرداری اروپایی شد.

حسینی ادامه داد: سوال اینجاست که سینمای پست مدرن چیست؟ در سینمای کلاسیک از شماره یک به شماره دو می‌رسیم. از دو تا سه می رسیم… اما در سینمای پست مدرن این سکانس سینمای کلاسیک را رعایت نمی کنیم. یعنی از عدد 67 می توان به عدد 1 رسید. بنابراین، این بی نظمی و جهش تاریخ، نیازی به ایجاد سردرگمی در ما ندارد. بنابراین ما با یک سناریوی خوب روبرو هستیم.

این منتقد سینما با بیان اینکه آقای علی مصفا کارگردان و فیلمنامه نویس فیلم به خوبی از پس این مشکل برآمدند، افزود: در دقیقه اول فیلم خسرو شخصیت اول فیلمنامه می گوید من دیگر نیستم و مرده ام. روایت با ذهن، زبان و بینش او تعریف می شود. جالب اینجاست که کل ماجرا در همان ابتدا فاش می شود. یعنی انتقال اطلاعاتی که در انتها باید داشته باشیم را در دقیقه اول سینمای پست مدرن می بینیم. به همان اندازه که این آشغال اطلاعات باعث شکست فیلم می شود، خوشبختانه فیلمنامه لنگ نرفته و با خیالی آسوده و با عزت نفس جلو رفت.

حتما بخوانید:
لپ تاپ Cyber ​​Monday 2020 ارائه می دهد: MacBook ، Chromebook ، Surface Pro

وی درباره قهرمانان داستان توضیح داد: قهرمانان با ظرافت وارد و خارج می شوند. جالب است بدانید که شخصیت ها به سرعت با نحوه برخوردشان با اشیا، محیط و افراد آشنا می شوند. این سرعت به معنای سرعت غیر منطقی نیست. بلکه به این معناست که شخصیت ها حساس می شوند و ما با آنها کنار می آییم. بنابراین، قهرمانان بی ادب، ناشناخته و وصله دار نیستند. خسرو، شخصیت اصلی، دیالوگ را ارائه می‌کند و این چنین است: من درک کمی از توالی وقایع منتهی به مرگم داشتم، چه رسد به این که مردم. این دیالوگ تکلیف ساختار فیلم را مشخص می کند که در سینمای کلاسیک با آن مواجه نیستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

hacklink al hd film izle php shell indir siber güvenlik android rat duşakabin fiyatları hack forum fethiye escort bayan escort - vip elit escort html nullednulled themesViagrabuy verified stripe accountMobil Ödeme Bozdurmarekorbetbetboogenco bahisdeneme bonusu veren sitelerBağlama büyüsü